s. logo ppravia sobstven business

КАК ДА ЗАПОЧНЕМ СОБСТВЕН БИЗНЕС. ЧАСТ ВТОРА

С кого да правя Бизнес?

С кого правя бизнес? Това е вторият от трите основни въпроса, на които следва да си отговориш когато търсиш отговор на въпроса какъв собствен бизнес искам да започна?

С кого да правя собствен бизнес, всъщност включва в себе си следните аспекти: 

  • кои са моите клиенти
  • кои са хората от моя екип
  • кои са моите доставчици

В отговора на въпроса с какви хора искаш да работиш се крие уникалността, смисъла и удовлетворението от това което правиш. 

Кои са твоите клиенти? 

Запитай се кои може да има нужда от това, което обичаш да правиш? Чували сме най-различни истории – „Искам да храня хората от квартала с вкусна и полезна храна“, „Искам да се грижа за животните и ще направя ветеринарна клиника“, „Ще направя място където хората, които обичат да рисуват да се събират заедно на чаша вино“, „Обожавам хората, които разказват истории, искам да направя място където да ги разказват на всички“, „Имам сестра, която не може да чува добре, и затова работя с хора които имат тези затруднения, как да се справят по-добре“.

Всички тези хора, имат идея на кого искат да бъдат полезни, чий живот да подобрят, като го направят по-лесен, по-вкусен, по-интересен, по-забавен. И именно, това са клиентите на бизнеса, който можеш да създадеш – хората, които ще ползват услугите и продуктите, които ти предлагаш. 

Екипът,  с който да работя? 

Вярваме, че хората, които работят „с теб“ или „за теб“ са хората, които сбъдват твоята мечта. Те не са просто твои служители – ако те споделят твоята страст, любов и желание успехът ти е сигурен!

Мечтата ти е твоето дете, което ще се спъва, ще става, ще се учи, ще успява, ще расте, ще плаче и ще се смее. Със сигурност има бърз отговор на въпроса, на кого би поверил детето си – на някой, на който вярваш. Това е и отговора на въпроса, какви хора да подбереш в екипа си. Без значение дали е един човек, десет или сто, важното е да се чувствате спокойни и да ви е приятно да работите заедно, да уважавате качествата си, да подхождате с разбиране. Без изненада тук са важни етиката, морала и първите седем години от живота, натрупаните професионални умения, но най-вече желанието да не спирате да се учите заедно в един постоянно променящ се свят. 

Последното изречение го повтори няколко пъти, ако избираш съдружник в бизнеса си, защото този с човек или хора ще споделяш напълно или поне на 90% от мечтите.  Един интересен пример е ресторант, където служителите са изцяло и само студенти от професионално готварско училище, друг е заведение за бързо хранене където част от служителите са със синдром на Даун. А какво ще кажете за историята на  българин, продаващ домашно плетени вълнени чорапи/терлици, които се плетат от неговата баба и приятелките й в родното му село. Това са ярки примери, където бизнес модела се определя или даже възниква изцяло покрай хората, които го сбъдват.

Кои са доставчиците, подизпълнителите и приятелите, с които работя?

Може би най-класически и лесен за обяснение пример е този на био магазин в квартала или пък пазар, където се предлагат изцяло и напълно продукти произведени от местните фермери и производители, базирани на ръчно или домашно приготвени продукти. От доставчиците на материали или подизпълнителите не само зависи качеството на продукта, а аналогичното на горните два примера, може да създадат изцяло бизнеса. Любимият ни месарски цех е започнал в опит да собственика да намери качествено месо за себе си и семейството. След откриване на сериозна непоносимост към преработени храни и трудност в намирането на чисти такива – човекът се залавя сам да издири производители. И така, първо за себе си, приятели и познати, а сега вече и за по-широк кръг от хора.  

Ефектът на отговорите на въпроса с „Кой да работя?“ създава собствен бизнес, но може и да го разруши. Един от най-популярните примери за негативна реакция е нерегламентираното използване на детски труд, разрушило репутацията на няколко международните компания за дрехи и спортни облекла, водейки както до отблъскване на клиенти, така и на последваща промяна на бизнеса.

Интересен се оказа много този втори въпрос. Помисли за теб, какви биха били отговорите и дали се чувстваш доволен от тях. Всеки един от тези три аспекта ще определи бизнес ти, ще е причина за удовлетворението ти, ще ти запознае с кръг от хора, споделящи същите ценности, и ще е част това клиентите да изберат да работят с теб. 

Готов ли си да започнеш? Ако имаш нужда от съвет поговори с нас – запиши се за среща тук – първата е безплатна!