Да капитализараме труда си, е ключовия фактор за успеха на нашия бизнес.
Често срещани грешки при ценообразуването
Да определиш цената на собствения си продукт или услуга е най-голямото предизвикателство пред всеки предприемач. Това е и един от най-често задаваните въпроси по време на нашите разходки с клиенти. Как да определя цената на труда си?
Много често хората, които за първи път се захващат с бизнес, допускат сходни грешки. Ценообразуването не е сложно, но трудността идва от незнание или непознаване на процесите. С малка промяна на мисленето и с достатъчно прецизни изчисления всеки продукт или услуга може да бъде остойностен така, че цената да е привлекателна за клиентите и удовлетворяваща за предприемача.
Ето кои са често срещаните грешки, които пречат за определянето на адекватна цена.
Определя се по-ниска от пазарната цена
Обикновено това е похват при навлизане на пазара, прилаган от хора от бранша, които се превръщат от служители в предприемачи. Те добре познават производствените разходи и доставчиците и смятат, че с по-ниска цена ще изместят основните конкуренти.
Те обаче подценяват флуктуациите на пазара, бизнес логиката и дългосрочното планиране, което доказва, че стратегията “по-евтино от конкурентните” често е недостатъчно печеливша.
Непознаване на клиентите
Дори бизнесът вече да е разработен до известна степен и има своите клиенти, има голяма разлика между представата на собствениците за “идеалния клиент” и профила на реалните хора, които ползват продукта или услугата.
Ако отделите време да анализирате реалните си клиенти, техните нужди, доходи и нагласи към вашите и сродни продукти, може да се окаже, че имате поле за по-сериозно развитие.
Неясна комуникация на ползите на продукта
Има продукти и услуги, чиято полза е очевидна за потребителя. Тогава те с готовност плащат посочената цена, защото знаят какво ще получат срещу парите си. Да вземем за пример недвижимите имоти. В тях хората виждат възможност да защитят парите си, да получат доходност или просто да има свой собствен дом. Това са ясно изразени и наложени ползи от притежаването на собствено жилище и цената му остава на заден план.
Когато ползите от даден продукт са ясно и вдъхновяващо обяснени, когато човек разбира добре какво ще получи – той рядко протестира срещу посочената цена. Уверете се, че клиентите ви правилно разбират ползите от вашия продукт/услуга, за да можете да защитите и цената, на която го предлагате.
Фокусирате се върху продукта, а не върху проблемите, които решава
Чуйте се когато правите презентация на продуктите и услугите си. За какво говорите? За вашия път като предприемач и как сте стигнали до тук или разказватe истории на ваши клиенти, които са решили свой проблем, ползвайки точно вашето решение?
Хората лесно се припознават в истории, в които се разказва за често срещан проблем и по-лесно взимат решение за покупка на продукт, който ще реши тази трудност.
Да, усилията, опитът, премеждията ви на предприемач са интересна “история на успеха”, но тя по-трудно защитава определената от вас цена.
Самоувереност или неувереност
Ценообразуването според препоръки на близки и приятели или съобразявайки се с цена, която самите вие бихте платили за продукта си, е сред най-честите грешки, които предприемачите допускат.
Когато се водите от тези мнения, вие пропускате да отбележите добавената стойност на продукта си, не взимате под внмание за кого точно е предназначен и през цената давате оценка на собственото си самочувствие или неувереност – ниската цена показва недооценяване на възможностите, а прекалено високата цена без ясно пазарно позициониране е белег за самоувереност.
Определянето на цената и таргет-групата на даден продукт или услуга е сериозно бизнес начинание, за което с готовност ще ви съдействаме.
Цена= Себестойност+печалба
Тази формула е най-разпространения начин за определяне на цена, но в нея рядко се включва реалната добавена стойност, която създавате. А именно в добаванета стойност е скрита реалната печалба.
А ако говорим за определянето на цената на услуги, уравнението е просто неприложимо. Често се приема заплащане на час, което за креативни професии е невъзможно да се изчисли, защото добрите идеи не идват по поръчка и в предварително зададен срок.
Определянето на цените на продуктите и услугите е важен, основополагащ елемент от вашия успешен бизнес и се подчинява на много и различни правила и условия.
Запазете час за безплатна консултация с Walks&Talks и ще продължим разговора си за цени, успех и удоволетворение.